Jaarverslag en Jaarrekening 2019
periode 1 januari t/m 31 december
Toelichting op de “ Staat van Baten en Lasten “.

De gelden werden aangewend in overeenstemming met de doelstelling.

Opvang en medische kosten:
Vijf honden hebben er in 2019 in een opvang gezeten. Voor hen zijn er ook medische kosten gemaakt
.

Donaties aan derden:

Vergoedingen begeleiding en controles zijn de gemaakt kosten voor het begeleiden van de herplaatsing van diversen honden, en het  trimmen van verschillende honden.

Promotiekosten zijn gemaakte kosten voor de kleine attentie die mensen ontvangen wanneer zij een donatie overmaken.

Notariskosten: voor het vernieuwen van de statuten van de stichting.

Donatie Specifiek de ontvangen bijdrage in de dierenartskosten voor Prins Ed.

Donaties acties derden: Ook in 2019 waren er mensen die leuke ideeën hadden die voor inkomsten voor de stichting hebben gezorgd. Doordat iemand n.a.v. het negatieve resultaat in magazine 63 een berichtje op Facebook heeft gezet zijn er extra donaties gedaan.
De meneer die in 2016 geen feestje voor zijn jubileum wilde heeft aan zijn werkgever gevraagd dat dit jaar weer te doen. Hij wilde geen receptie, omdat hij 40 jaar op de afdeling werkt, maar zei dat het geld weer naar de boeffie’s moest worden gestort.
De fotograaf die foto’s op de KCM van de NBC heeft gemaakt heeft de NBC gevraagd om de kilometervergoeding over te maken aan de stichting. Een teamlid heeft dingen verkocht tijdens de Jonge Hondendag en heeft daarvan een deel aan de stichting overgemaakt.
Van de Clubactie van de Rabobank is er een donatie ontvangen.

Voorwoord:

Voor u ligt het jaarverslag 2019 van de stichting Bouviersupporters.
Dit jaarverslag gaat in op de werkzaamheden van de stichting in 2019 en de stand van zaken betreffende de financiën.
Zoals u kunt lezen lopen de zaken voorspoedig. Er zijn leuke evenementen geweest, we hebben voor veel bouviers een mooi thuis gevonden en we hebben prachtige donaties ontvangen.
Stichting Bouviersupporters is een non-profitorganisatie met een ANBI-status. ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling en is officieel erkend door de Belastingdienst. Donaties kunnen daardoor onder voorwaarden van de belastingaangifte worden afgetrokken.

Algemene informatie

Contactadres: Oostendorperweg 57 Z 7481 VE  Haaksbergen
Kamer van Koophandel nummer 51469820.
RSIN / Fiscaal nummer: 850034814
E-Mail : info@bouviersupporters.nl
Website: www.bouviersupporters.nl
Rabobank Enschede - Haaksbergen IBAN: NL82 RABO 0160 4492 86,

Stichting Bouviersupporters is een non-profitorganisatie die als doel heeft om honden die, om welke reden dan ook, niet meer bij hun baasje(s) kunnen blijven op een veilige manier te herplaatsen.
Stichting Bouviersupporters zoekt voor een hond een baas die bekend is met het ras. De belangstellenden moeten een uitgebreide vragenlijst invullen over hun ervaring met honden, motivatie, gezinsomstandigheden, woonsituatie enzovoort. Daarnaast worden zij gescreend op hun goede bedoelingen met de hond. Met deze gegevens kunnen de bazen en de vrijwilligers van stichting Bouviersupporters nagaan welke kandidaat het meest geschikt is om het nieuwe baasje te worden van de te herplaatsen hond. Zo kan de herplaatser rekenen op het beste nieuwe thuis.

Wat doet Stichting Bouviersupporters nog meer?
Noodopvang
In geval van acute nood, bijvoorbeeld bij het overlijden van een baasje kan Stichting Bouviersupporters  noodopvang regelen voor een herplaatser.
Probleemgedrag
Soms is een herplaatser door probleemgedrag moeilijk te herplaatsen. Stichting Bouviersupporters kan dan een gedragstherapeut inschakelen om vast te stellen hoe toch tot een succesvolle herplaatsing mogelijk wordt.

Wij zijn vrijwilligers en ons hart gaat uit naar dieren, met name de bouvier. Die zit in ons DNA. Wij cijferen ons privé regelmatig weg om belangeloos te helpen wanneer het nodig is. Wij bestaan niet uit één persoon. Wij zijn namelijk met zeven personen! Samen hebben we honderden jaren bouvierervaring. Wij overleggen, wij beslissen democratisch en wij knokken voor de boef die in nood zit. Dit doen we al bijna tien jaar. En, hoe bijzonder is dat, wij hebben nooit, maar dan ook nooit problemen met elkaar. Wij staan voor elkaar in onze "missie": hulp verlenen! Wij zijn trots op onze collega's, op onze Stichting en op ons werk.

Graag stellen wij de mensen achter onze stichting aan u voor:
(Er zijn in 2019 geen wisselingen geweest.)

Voorzitter : Jantina Oltwater
Secretaris: Janny  Mulder.
Penningmeester:  Dorine Wijfjes.

Medewerkers.
Marian van Es.
Ruby Umlauf von Biberfort.
Mascha Timmer.
Paulien van de Sluis.

Adviseurs
Diergeneeskundig adviseur Anoek Schipper.
Juridisch adviseur Mr. A. Stobbe.
Kynologisch adviseur Bert Smallenbroek

Activiteiten

Op 30 mei zijn wij aanwezig geweest op de eerste bouv-actiondag die door de NBC georganiseerd werd.

Per 1 juni 2019 verzorgt Stichting Bouviersupporters ook de herplaatsingen voor de rasvereniging Boe4.

29 december 2019 hebben wij onze najaarsvergadering in Arnhem gehad.
In die vergadering zijn er onder andere plannen gemaakt voor het vieren van het 10 jarig bestaan. Deze dag zal op 25 oktober 2020 gehouden worden. De overige vergaderingen zijn per Skype gegaan.

Soms zijn de omstandigheden waarom de bouvier herplaatst moet worden zo dringend dat de boef niet thuis kan blijven. Dan zijn we aangewezen op noodopvang of plaatsing in een gastgezin.
In 2019 zijn er 5 honden geweest die op kosten van de stichting in een opvang hebben verbleven. Voor zes honden zijn er na herplaatsing noodzakelijke, maar hoge dierenartskosten gemaakt door hun nieuwe baasjes. Deze hebben vanuit de stichting een tegemoetkoming in de kosten gekregen.

Ook na de herplaatsing zijn wij beschikbaar voor vragen en adviezen over de nieuwe hond.
Wij verwijzen regelmatig door naar onze gedragstherapeut, zodat hij kan helpen om de situatie in goede banen te leiden.

In 2019 is er via donaties voor de bemiddeling, giften, rente en activiteiten totaal € 7.206,82 ontvangen en van dit bedrag is € 6.913,52 uitgegeven. Het verschil tussen baten en lasten (inkomsten en uitgaven) bedraagt positief € 293,30.
Per 31 december 2019 bedraagt het eigen vermogen van de stichting € 18.340,31 op een balanstotaal van € 18.634,08. Zie verder het financiële verslag vanaf pagina 7.

Communicatie
Stichting Bouviersupporters maakt van verschillende middelen en/of mogelijkheden gebruik haar doelstellingen en werkzaamheden daarvan afgeleid onder de aandacht van derden te brengen.

1. Magazine : In 2019 is het Bouviersupporters Magazine zes keer verschenen. In het magazine werden actuele zaken opgenomen, stukjes geplaatst over onze herplaatsers en verslagen van evenementen gemaakt. Ook werden er zaken vermeld die op een of andere wijze de moeite waard zijn om te vermelden.

2. Internet :
Onze website www. bouviersupporters.nl is een gebruiksvriendelijke site waarop voortdurend inzicht gegeven wordt in de doelstellingen en werkzaamheden van de stichting. Er staan de honden vermeld die in een asiel zitten of via de stichting op zoek naar een nieuw baasje zijn. Via deze site geeft de stichting een zo actueel en transparant mogelijk overzicht van alle zaken en inzicht in behaalde resultaten. Waar mogelijk vermelden wij links naar andere websites.

3. Sociale media: Hier worden honden op gezet die een nieuwe baas zoeken en op deze pagina kunnen wij onze activiteiten delen. Veel mensen delen en liken deze berichten, waardoor er een groot publiek bereikt wordt.

Ook hebben we een Facebookpagina ‘ Vrienden stichting bouviersupporters’ aangemaakt in 2016. Dit is een besloten groep waar mensen, die lid zijn, terecht kunnen met hun vragen, opmerkingen en alles wat zij verder willen delen. Inmiddels zijn er 532 leden. Wij worden elke keer blij van het lezen van die berichten!
Tevens  is er een Facebookpagina herplaatsing bouviers aangemaakt. Op deze pagina staan alleen de beschikbare bouviers.

De bemiddeling in 2019.

Het werk wat wij doen is niet altijd een feestje. Vaak komen er hele verdrietige verhalen voorbij waardoor mensen de beslissing van herplaatsing moeten nemen.
Soms is het zo dat de mensen een boef aanschaffen en deze niet meer aankunnen, maar meestal is er een diepere verdrietige reden om de beslissing te nemen hun hond te herplaatsen.
Soms is de reden dat het baasje ernstig ziek is en een heel traject van behandelingen moet ondergaan en soms weet het baasje dat hij of zij niet meer lang te leven heeft. Dan rest hen alleen nog een ander goed thuis voor hun trouwste vriend te zoeken.

Het aantal bemiddelingen in 2019.

In 2019 hebben er 47 Bouviers op de website gestaan. Daarvan zijn er 34 direct door de stichting bemiddeld en vijf honden zijn er thuisgebleven. Voor vier honden heeft de eigenaar zelf een nieuwe baas gevonden en 3 honden zijn door hun eigenaren ingeslapen. 1 hond is door het asiel waar hij zat geplaatst.

De hierna opgenomen grafiek geeft in staafdiagram weer de gegevens uit de gebruikte tabel 1 , waardoor een duidelijker beeld ontstaat over het aantal herplaatsingen over het jaar.
De redenen van afstand van de 34 honden die in 2019 door Stichting Bouviersupporters bemiddeld zijn, waren:

Evaluatie overige geplande activiteiten

Wandeling 23 juni 2019 het Landgoed van kasteel Groeneveld.

Omdat het onzeker was wat voor weer het werd hadden we 2 opties Lage Vuursche of het Landgoed van kasteel Groeneveld. Na de weersvoorspellingen bekeken te hebben (het zou boven de 30 graden worden) werd het, het Landgoed aangezien er op de Lage Vuursche alleen maar zand is en op het Landgoed volop gezwommen kan worden.

We verzamelden zo rond 11 uur en we hadden koffie en thee en koeken bij ons. Ook aan de honden was gedacht. We hadden niet zo'n heel groot groepje. ( 30 baasjes en begeleiders en 18 bouviers)
Om half 12 zijn we vertrokken en op het moment dat we het Landgoed opkwamen mochten de honden los en plonsden ze gelijk in het water.
Overal langs de kanten zijn er stukjes gemaakt waar de honden heel makkelijk in en uit het water kunnen gaan/komen, het werd heel erg gewaardeerd door de honden.
Wij baasjes liepen heerlijk in de schaduw en de boevenbende (de meeste dan) lagen in het water.
We hebben het goed naar ons zin gehad.

Na de wandeling konden we in het Grand Café een drankje en hapje nemen. De honden waren welkom  zowel buiten als binnen en werd er water en een koekjes voor ze aangedragen.

Na een geslaagde wandeling zijn we voor de grootste hitte kwam weer huiswaarts gegaan.

15 september  NBC Jonge honden dag
Zondag 15 september hebben wij weer met onze stand bij de jonge honden dag van de Nederlandse Bouvierclub gestaan.
We hadden amper de boel een beetje ingericht of de eerste gasten kwamen al voor ons.
Het was een komen en gaan van vele bekenden.
Oude vrienden, nieuwe vrienden, met herplaatser of mensen die ons een warm hart toedragen.
Uiteraard hadden we onze ballenbak mee en daar is gretig in gesnuffeld. Altijd weer een succes. Het was weer een supergezellige dag en we willen dan ook iedereen bedanken die bij ons langs is geweest.

8 december hebben we weer gewandeld in de omgeving van Haaksbergen. Ieder jaar is het weer een verrassing wat de weergoden voor ons in petto hebben. In 2017 hadden we een dik pak sneeuw en
2018 was zonovergoten. De voorspellingen voor dit jaar NAT, NAT en nog eens NAT.
Veel mensen hadden om die reden afgezegd, zodat we om half 12 met een klein groepje op pad gingen. Uiteraard ook dit jaar weer vergezeld door de midwinterhoornblazers die ons uitzwaaiden (bliezen) bij de start.
Halverwege de wandeling werden we weer door ze verwelkomd bij het Buursermeertje waar we even een pauze hebben gehouden met voor de liefhebbers een lekkere borrel om weer een beetje op te warmen. De hondjes konden daar even heerlijk met elkaar ravotten, pootjebaden en
water drinken.
Toen we weer verder waren gegaan begon het te regenen. Het viel met bakken uit de hemel en het begon het flink te waaien. Daarom hebben we moeten besluiten om de wandeling wat in te korten.
En zoals elk jaar was er, aan het eind van de wandeling, door Restaurant Captain Jack weer een plek voor ons gereserveerd waar iedereen op eigen kosten kon genieten van een hapje en een drankje. En uiteraard waren de honden daar ook welkom.

Samenwerking

We delen lief en leed, vreugde en tranen en springen in de bres met elkaar om een verschil te maken voor de bouviers in deze wereld.

We kregen veel vragen om tips, training en allerhande opvoedtips.
Gelukkig hebben we de kynologisch adviseur Bert Smallenbroek van Kynologie Kolham die mensen ook met raad en daad bij kan staan.
In 99% van de gevallen gaat dat helemaal goed, echter in sommige gevallen blijkt, na een gewenningsperiode en/of  training, dat het toch niet zo goed gaat als gehoopt of veranderen de omstandigheden bij de nieuwe baas zo dat er toch weer een nieuw thuis gezocht moet worden.

De samenwerking met de Boe4 .

Enige tijd geleden werd Jantina gebeld door de voorzitter van ras -vereniging Boe4 Anton van den Berg. Zij wilden heel graag een samenwerking met ons met betrekking tot herplaatsingen.
Na overleg met ons bestuur, de teamleden en met het bestuur van de Nederlandse Bouvierclub hebben wij groen licht gegeven. Ook de leden van Boe4 hebben in hun ledenvergadering volmondig JA gezegd tegen dit plan.
Vanaf onze oprichting, nu bijna 10 jaar geleden, bestaat er al een samenwerking en goed contact met de Nederlandse Bouvierclub.
Nu komt vereniging Boe4 daar dus bij en zijn wij voor beide rasverenigingen het aanspreekpunt met betrekking tot herplaatsing.
Elke bouvier heeft recht op een fijn thuis en daar dragen wij al jaren zorg voor.

De samenwerking met de NBC .
Wij zijn aanwezig geweest op de door de NBC georganiseerde evenementen. De NBC verwijst mensen die op zoek naar een herplaatser zijn, of hun hond willen herplaatsen, door naar de stichting en de stichting verwijst mensen die op zoek naar een pup zijn door naar de NBC.

Vooruitblik 2020
Ons allerbelangrijkste doel is en blijft natuurlijk het bemiddelen van bouviers die om wat voor reden dan ook niet bij hun eigenaar kunnen blijven.
En hoewel wij met z’n allen het erg lastig vinden om hulp te vragen, zullen wij toch vaker een beroep gaan doen op al die fantastische mensen om ons heen die ons doel een warm hart toedragen. Op 25 oktober gaan we vieren dat de stichting 10 jaar bestaat. We zullen dit doen met activiteiten voor hond  en baas.

Financieel jaarverslag 2019.

Inleiding

De minimale kosten die wij als stichting maken voor promotie doeleinden en communicatie (telefoon, websites en drukwerk) zijn vanaf 2012 volledig inzichtelijk en transparant opgenomen op onze website.

In 2019 hebben de bestuursleden, de adviseur en de medewerkers, net als in eerdere jaren, geen beloningen voor hun werkzaamheden ontvangen. Wel zijn de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte en gedeclareerde kosten vergoed.

Financiën 2019

Aldus vastgesteld en ondertekend op 6 maart 2020

Zoals uit de bovenstaande grafiek blijkt bestaat 4% van de kosten uit vergoeding voor begeleiding van herplaatsingen en controles en zijn de donaties aan derden 43%. De kosten voor opvang en betaalde medische kosten zijn 30%. 5 % van de kosten zijn gemaakt voor de activiteiten voor de honden en hun baasjes. De kosten voor websites, telefoon, bank en vergaderingen zonder welke de stichting niet kan functioneren bedroegen 11% van de uitgaven. Promotiekosten (1%)  zijn de kosten voor de kleine attenties aan vrienden en donateurs. En de notariskosten waren 6% van de kosten.

Evaluatie 2019.

De financiële positie blijft zeer sterk en de kosten van de organisatie blijven, dankzij het feit dat bestuur en medewerksters hun werk zonder vergoeding voor hun werkzaamheden verrichten, zeer beperkt.

Daardoor is het mogelijk, dat de stichting de inmiddels zeer aanzienlijke inkomsten van de stichting grotendeels kunnen aanwenden voor opvang en medische kosten van bouviers en donaties voor hulp aan bouviers aan derden.

De inkomsten in 2019 bedroegen €  7.2016,82 tegen begroot € 5.250,00.
De kosten in 2019 bedroegen € 6.913,52  tegen begroot € 6.165,00.
Het resultaat in 2019 bedroeg  € 293,30 tegen begroot -  € 915,00.

Het banksaldo en het eigen vermogen tonen een stijgende lijn en het financiële resultaat is alleszins bevredigend. De liquide middelen en het eigen vermogen zijn ruim voldoende zodat de stichting ook in de toekomst aan haar verplichtingen zal kunnen voldoen.
Voorzitter Secretaris Penningmeester
J. Oltwater J. Mulder   D. Wijfjes
9 ziekte / overlijden van baas
11 gedrag van de hond naar aanwezige kinderen / dieren / bezoek